dijous, 19 de juny del 2014

Què és una rúbrica?

A la sessió d'avui, he tractat la rúbrica, què és, per què serveix, quina funció té, quin aspecte positiu i negatiu té pels infants i pels mestres, etc. En Martí ens ha passat un vídeo d'una escola on treballen i fan servir les rúbriques per als exàmens i als treballs i els propis infants les veuen útils coma guia i orientació per a fer un bon treball i saber quins són els punts que el professor o professora necessita i vol en aquell treball o examen.
Més tard, nosaltres mateixos hem hagut de crear la nostra rúbrica a partir d'una exposició de powerpoint o prezi.

Els tipus d'avaluació

En aquesta sessió hem classificat els tipus d'avaluació que hi ha existents, quins noms tenen, perquè serveixen, en quin moment del curs es donen i quina utilitat tenen per als professors, per a les famílies i per als infants, i finalment quina és la que per majoria preferim nosaltres i creiem més correcte. Una de les coses que més m'ha sorprès és que moltes d'aquestes avaluacions no les tenia com a avaluacions oficials, és a dir, que no les considerava com a avaluacions en la seva totalitat de la paraula sinó part d'una avaluació més general.
Gràcies a aquesta diferenciació de tipus d'avaluació, he pogut veure que depenent de l'infant que hagis d'avaluar o el grup d'infants que tingui a l'aula, depenen de l'activitat i depenent de l'etapa del curs en la que ens trobem, utilitzarem una avaluació o un altre.

La piràmide de Dale + Avaluació

A la sessió d'avui, una de les coses fetes a classe ha sigut la piràmide de Dale, aquesta consisteix a posar de menys a més important per a nosaltres a l'hora de viure i aprendre, com ara l'oïda, la vista, sentir, etc. Nosaltres hem escollit veure i sentir, ja que creiem que aprenem veient les coses i sentint-les, ja que amb l'experiència i el tacte s'aprenen moltes coses.
L'altra meitat de l'hora de classe el que hem fet és fer referencia a la manera d'avaluar, de si hem d'avaluar només pel que nosaltres coneixem o ens he d'adaptar als coneixements i maneres de fer dels infants sempre hi quan arribin al mateix punt? I realment, la resposta és clara, la segona opció és la més adient, i nosaltres com a futurs professors és la que hem d'implementar i transmetre als nostres infants, per què experimentin i provin diferents maneres de fer les coses, que per fer-les diferent això no diu que estiguin mal fetes.

La piràmide de Dale + Avaluació

A la sessió d'avui, una de les coses fetes a classe ha sigut la piràmide de Dale, aquesta consisteix a posar de menys a més important per a nosaltres a l'hora de viure i aprendre, com ara l'oïda, la vista, sentir, etc. Nosaltres hem escollit veure i sentir, ja que creiem que aprenem veient les coses i sentint-les, ja que amb l'experiència i el tacte s'aprenen moltes coses.
L'altra meitat de l'hora de classe el que hem fet és fer referencia a la manera d'avaluar, de si hem d'avaluar només pel que nosaltres coneixem o ens he d'adaptar als coneixements i maneres de fer dels infants sempre hi quan arribin al mateix punt? I realment, la resposta és clara, la segona opció és la més adient, i nosaltres com a futurs professors és la que hem d'implementar i transmetre als nostres infants, per què experimentin i provin diferents maneres de fer les coses, que per fer-les diferent això no diu que estiguin mal fetes.

Són importants les competències bàsiques i els objectius del currículum?

Si faig referencia a la pregunta del títol, puc dir que SÍ són importants les competències bàsiques i els objectius del currículum a l'educació primària.
Per una part, m'he fixat que pocs professors que jo he tingut han sabut relacionar conceptes entre diferents àrees o assignatures, i nosaltres ho hem de fer, ja que és molt més profitós pels infants i per nosaltres mateixos, ja que els hi fem relacionar conceptes i crear esquemes nous, més complexos i més amplis de la informació que potser tenien de manera dispersa de diferents àrees o assignatures i això fa que les relacionin i creïn vincles entre aquests coneixements.
Per l'altra banda, pel que fa els objectius de cada cicle, podem veure que al currículum en acabar cada cicle posa que els infants han d'arribar a saber una serie de coses i una serie de continguts, i realment crec que aquesta part dels objectius hauria de ser més flexible, ja que cada infant té el seu propi procés d'aprenentatge i no tots va a la mateixa hora, i potser un infant haurà assolit aquests objectius i més, i un altre potser no ha aconseguit arribar a assolir tots els objectius proposats al currículum.

Wikispace

Per crear la Wikispace de cada grup vam haver d'anar a l'aula d'informàtica, on en Martí ens va donar unes petites pinzellades de què era la Wikispace, per què servia, quina finalitat tenia i com s'utilitzava. Al principi vam anar una mica perduda, ja que m'hi vaig haver de crear un compte nou per poder accedir-hi i realment vaig anar una mica perduda en l'explicació d'aquest, però les meves companyes em van ajudar una mica a guiar-me i saber fer anar la Wiki més o menys.
En el seu moment no li vaig donar molta importància a la Wiki, ja que no creia que tingues massa pes com a eina per al desenvolupament dels treballs, però actualment puc dir que la meva visió sobre la Wiki m'hi ha canviat molt, la trobo una eina molt profitosa, tant pel professor o professora de l'aula com pels mateixos infants.

Horari

En aquesta sessió en Martí ens va proposar crear un horari a partir dels paràmetres que deia el currículum. El nostre grup va crear un horari per als infants de cicle mitjà, amb classes de 45 minuts, i amb assignatures conjuntes i/o seguides, com per exemple la tarda del dimecres és una tarda exclusivament per a les sessions d'educació física. Una de les coses que no sabíem com muntar era les assignatures més troncals i més pesants pels infants, com ara llengües o matemàtiques, així que vam decidir posar-les a l'inici de cada dia perquè els infants estan més desperts i més atents en aquell moment del dia, en canvi les assignatures més actives, dinàmiques i artístiques, com ara l'esport i les arts (música i plàstica), les vam posar al mig o al final del dia. Creiem que com a grup vam fer un bon horari, tant per tema de la temporització de les classes com la selecció de les assignatures per període del dia i desenvolupament dels infants.